FT - FifaTurnuvalari
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Satranç (Kurallar)

2 posters

Aşağa gitmek

Satranç (Kurallar) Empty Satranç (Kurallar)

Mesaj tarafından Admin Ptsi Şub. 23, 2009 8:56 pm

SATRANÇ
OYUNUNUN KURALLARI

Madde
1: Satrancın Esasları

1.1. Satranç
oyunu, ‘Satranç Tahtası’ diye adlandırılan kare şeklinde bir
alan üzerinde iki rakip arasında taşları sırayla oynatılmasıyla
oynanır. Rakibi hamlesini tamamlamış olan taraf ‘hamlede’dir.

1.2. Her
iki tarafın da amacı, rakip şahın kurallara uygun bir hamleyle
yenmekten kurtulması mümkün olmayana dek rakip şaha saldırmaktır.
Bunu başaran taraf rakibini ‘ Şah-Mat’ yapmış demektir ve oyunu
kazanır. Mat olan taraf oyunu kaybeder.

1.3. Her
iki taraf için de Şah-Mat yapmak mümkün değilse oyun berabere
biter.

Madde
2: Tahta Üzerinde Taşların Başlangıç Konumu

2.1. Satranç
tahtası çizgili 64 (8x8) eşit kareden oluşur ve kareleri sırayla
açık (beyaz) ve koyu (siyah) renktedir. Satranç tahtası iki
rakip arasına beyaz renkli köşe karesi sağ tarafta olacak şekilde
yerleştirilir.

2.2. Başlangıçta
bir taraf 16 adet açık renkli (beyaz), diğer taraf 16 adet koyu
renkli (siyah) taşa sahiptir. Bunlar: birer adet şah, birer
adet vezir, ikişer adet kale, ikişer adet fil, ikişer adet at
ve sekizer adet piyondur.

Satranç (Kurallar) Sah
Şah genellikle bu sembolle gösterilir

Satranç (Kurallar) Vezir
Vezir genellikle bu sembolle gösterir

Satranç (Kurallar) Kale
İki kale genellikle bu sembolle gösterilir

Satranç (Kurallar) Fil
İki fil genellikle bu sembolle gösterilir

Satranç (Kurallar) At
İki at genellikle bu sembolle gösterilir

Satranç (Kurallar) Er
Sekiz er genellikle bu sembolle gösterilir

2.3. Başlangıç
konumu şöyledir:
Satranç (Kurallar) Baslama


2.4. Sekiz
dik sütuna ‘dikey’ (file), sekiz yatay satıra da ‘yatay’ (rank),
köşe köşeye değen aynı renkte karelerin oluşturduğu hatta ise
‘çapraz’ ya da ‘diyagonal’ (diagonal) denir.

Madde 3: Taşların Hareketleri

3.1. Hiç
bir taş aynı renkte başka bir taşın bulunduğu bir kareye gidemez.
Eğer bir taş rakip bir taşın olduğu kareye giderse, rakip taş
yenmiş olur ve tahta dışına çıkar. 3.2-3.5 maddelerinde tarif
edilen hareketlere göre rakip taşı yeme imkanı varsa, yiyecek
olan taş bu kareye saldırıyor demektir.

3.2.a) Vezir
bulunduğu karenin dikey, yatay ve çaprazlarında herhangi bir
kareye gidebilir.
Satranç (Kurallar) Vezirm


b) Kale
bulunduğu karenin dikey ve yataylarında herhangi bir kareye
gidebilir.
Satranç (Kurallar) Kalem


c) Fil bulunduğu
karenin çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir.
Satranç (Kurallar) Film


3.3. At yatay,
dikey ya da çapraz yönde olmamak şartıyla bulunduğu kareye en
yakın karelerden birine gidebilir.Kalktığı ve gittiği kareler
arasındaki taşlarla bir ilgisi yoktur.
Satranç (Kurallar) Atm


3.4. a)Piyon
bulunduğu dikeyde önündeki boş kareye doğru ilerler, ya da

b)İlk hareketinde,
bulunduğu dikeyde önündeki iki karenin boş olması şartıyla iki
kare ilerleyebilir, ya da
c)Yan dikeyde bir önünde bulunan (ön çaprazda) rakip taşı yiyerek
bu kareye gidebilir.
Satranç (Kurallar) Erm


d) Bir
piyon ilk hareketinde iki kare ilerleyip rakip piyonla yan yana
gelirse, rakip piyon bu piyonu sanki bir kare ilerlemiş gibi
kabul ederek yiyebilir. Bu hak sadece ilk defasında yani iki
kare çıkışı yapılır yapılmaz geçerlidir,
bu
harekete ‘geçerken alma’ (en passant) denir.
Satranç (Kurallar) Erm1


e) Bir
piyon bulunduğu ilk konumdan ilerleyerek son sıraya (rakibin
ilk yatayı ) vardığında derhal aynı renkte bir vezir veya, bir
kale veya, bir fil veya, bir at ile değiştirilir. Oyuncunun
tercihi daha önce yenmiş olan taşlarla sınırlı değildir. Bu
piyon hareketine ‘terfi’ denir ve yerine konan taş kurallara
uygun olarak derhal devreye girer.


3.5. a)
Şahın iki türlü hareketi vardır.
i)
Rakip taşlar tarafından tehdit edilmemesi şartıyla komşu karelere
gidebilir.
Satranç (Kurallar) Sahm


veya
ii)
Rok. Bu şahla aynı sırada bulunan aynı renkli kalenin ortak
hareketidir. Bu iki taşın hareketi tek bir hamle sayılır; şah
bulunduğu kareden kaleye doğru iki kare ilerler ve ardından
kale şahın üstünden atlayarak bir kare yanına (komşu kareye
) konarak yapılır.
Satranç (Kurallar) Rok









Beyazın
kısa roktan önceki durumu
Satranç (Kurallar) Roko


Beyazın
kısa roktan sonraki durumu
Satranç (Kurallar) Roks

1) Şu
durumlarda rok yapmak mümkün değildir:

A- şah daha
önce oynamışsa, ya da

B- ilgili
kale daha önce oynamışsa.

2) Şu
durumlarda rok yapmak geçici olarak mümkün değildir:
A- Şahın durduğu, rok atarken geçeceği ve rok attığında gideceği
kareler rakip taşlar tarafından tehdit ediliyorsa, ya da
B- Rok atılacak kale ile arasında herhangi bir taş varsa.

[size=9]b) Rakip
taş ya da taşlar tarafından tehdit ediliyorsa, bu taş ya da
taşlar hareket edemiyor bile olsalar şah tehdit altındadır (şah
çekilmiştir.) Şah çekmeyi beyan etmek zorunlu değildir. Oyuncular
şahlarını tehdit altında bırakacak hamle yapamazlar.
Admin
Admin
Site Kurucu
Site Kurucu

Erkek Mesaj Sayısı : 1012
Yaş : 34
Rep Puanı : 2
Rep Gücü : 10023
Kayıt tarihi : 05/02/09

https://fifaturnuvalari.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Satranç (Kurallar) Empty Geri: Satranç (Kurallar)

Mesaj tarafından Admin Ptsi Şub. 23, 2009 8:57 pm

Devamı......

Madde 4: Taşların Oynatılması [/size]
4.1. Her
hamle tek elle yapılmalıdır.

4.2. Önceden
niyetini belli etmek şartıyla ( örneğin ‘düzeltiyorum’ diyerek
) oyuncu bir ya da daha fazla taşı düzeltebilir.

4.3. Madde
4.2.’de açıklanan durum hariç, sıradaki oyuncu bilerek

a) birden
fazla taşa dokunmuşsa, oynayabileceği ya da yiyebileceği ilk
dokunduğu taşı oynamalı ya da yemelidir, ya da
b)
iki taraftan da birer taşa dokunmuşsa, dokunduğu kendi taşıyla
dokunduğu rakip taşı almalıdır, bu mümkün değilse oynanabilecek
ya da yenebilecek ilk dokunduğu taşı oynamalı ya da yemelidir.
Hangisine önce dokunduğu belli değilse oyuncunun öncelikle kendi
taşı dokunulmuş sayılır.

4.4. a)
Eğer oyuncu şah ve kalesine bilerek dokunmuşsa bu kaleyle mümkünse
rok atmalıdır.
b)
Eğer oyuncu bilerek kalesini ve sonra şahını tutmuşsa bu hamlede
bu yöne rok atamaz ve madde 4.3 uygulanır.
c)
Eğer oyuncu rok yapmaya niyetlenerek aynı anda şah ve kalesini
tutmuş fakat bu yöne rok atması mümkün değilse diğer tarafa
rok atmak veya şahını oynamak arasında tercih yapar, şahın yapacak
hamlesi yoksa dilediği hamleyi yapmakta serbesttir.

4.5. Dokunulan
taşların hiçbiri oynanamıyor ya da yenemiyorsa, oyuncu herhangi
bir hamle yapabilir.

4.6. Rakibi
madde 4.3 ve 4.4’ü ihlal etmiş bir oyuncu kendisi bir taşa bilerek
dokunduktan sonra bu konuda herhangi bir hak iddia edemez.

4.7. Bir
taş kurallara uygun bir hamle olarak ya da bir hamlenin kısmı
olarak bir kareye bırakılmışsa bu taş başka bir yere oynanamaz.
Hamle, madde 3’de belirtilen şartlar yerine getirildiğinde tamamlanmış
olur.

Madde 5: Oyunun Bitişi

5.1. a)
Oyun, rakibini kurallara uygun bir hamleyle mat yapan oyuncu
tarafından kazanılır. Oyun derhal sona erer.
b)
Rakibi oyunu terk eden oyuncu oyunu kazanır. Oyun derhal sona
erer.

5.2. Sırada
olan oyuncu kurallara uygun bir hamle yapamıyor ve şahı da tehdit
altında bulunmuyor ise oyun berabere biter ve bu duruma ‘pat’
denir. Oyun derhal sona erer.

5.3. İki
taraf oyun sırasında aralarında anlaşırlarsa oyun berabere biter.
Oyun derhal sona erer. (bkz. Madde 9.1.)

5.4. Belli
bir konum tahtada üç defa tekrarlanmış veya yapılacak hamleyle
tekrarlanıyorsa oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde 9.2.)

5.5. Son
50 hamle her iki oyuncu tarafından da piyon sürmeden ve taş
yenmeden geçirilmişse oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde
9.3.)

Madde 6 : Satranç Saati

6.1. ‘Satranç
Saati’, aynı anda sadece biri çalışabilecek şekilde birbirine
bir mekanizmayla bağlanmış iki göstergeli bir saattir. Satranç
Kuralları içinde ‘saat’ bu iki göstergeden biri anlamına gelir.
‘Bayrak
Düşmesi’ ise oyuncuya tanınan zamanın bitmesi anlamına gelir.

6.2. Satranç
saati kullanıldığında ya her bir oyuncuya belirli bir sayıda
hamle veya tüm hamleleri için belirli bir zaman verilir, ya
da baştan verilen belirli bir süre haricinde oyuncular her hamle
için ek bir süre daha alırlar. Oyuncunun bir önceki zaman diliminden
artırdığı süre yine kendisinindir, toplam zamanına eklenir,
‘eklemeli’ tempoda böyle değildir.
‘Eklemeli’
tempoda ise her bir oyuncuya ‘esas’ düşünme süresi ve her bir
hamle için ‘ek’ düşünme süresi verilir. Esas süre ancak ek süre
bittiğinde geri saymaya başlar. Ancak ek süre dolmadan oyuncu
hamle yaparsa ek süreden arttırdığı miktar esas süreye eklenmez.

6.3. Her
iki göstergede de birer ‘bayrak’ vardır. Bayraklardan biri düşer
düşmez Madde 8.1’deki şartlar gözden geçirilmelidir

6.4. Saatlerin
nereye konacağına hakem karar verir.

6.5. Belirtilen
saatte beyaz oyuncunun saati çalıştırılarak oyun başlatılır.

6.6. Programda
belirtilen oyun başlangıç saatine göre bir saatten fazla geç
gelen oyuncu oyunu kaybeder. (Turnuva tüzüğü ya da hakem aksi
karar vermemişse)

6.7. a)
Oyun sırasında, hamlesini tahta üzerinde yapmış olan oyuncu
kendi saatini durduracak ve rakibininkini çalıştıracaktır. Oyuncunun
saatini durdurmasına engel olunmamalıdır. Bunu yapmadıkça hamlesini
tamamlamış sayılmaz, eğer yapılmış olan hamle oyunu sona erdirmiyorsa.
(bkz. Madde 5.1, 5.2, 5.3) Oyuncunun tahta üzerinde hamle yapmasıyla
saate basması arasındaki süre oyuncuya verilen sürenin bir parçası
sayılır.

b) Saate
hamle yapılan elle basılır. Saat tuşunun üzerinde parmak bekletmek,
ya da eli az üstünde tutmak yasaktır.

c) Oyuncular
saate ölçülü davranmalıdırlar. Saate kuvvetli basmak, ele almak
ya da vurmak yasaktır. Aksi haller Madde 13.4’e göre cezalandırılacaktır.

6.8. Hakemin
şahit olması, ya da oyunculardan birinin yapacağı geçerli bir
iddia durumunda bayrak düşmüş olarak kabul edilir.

6.9. Madde
5.1, 5.2 ve 5.3 durumları haricinde, eğer bir oyuncu belirtilen
süre içinde belirtilen belli sayıdaki hamleyi yapmamışsa oyunu
kaybeder. Eğer son konumda, rakip oyuncunun herhangi bir dizi
hamle sonunda şah-mat yapma imkanı yoksa (yani en kötü karşı
oyuna rağmen) oyun berabere biter.

6.10. Görünür
bir kusur yoksa, saatlerdeki göstergeler esas alınır. Bariz
bir kusur olması halinde saat değiştirilir. Değişim sırasında
hakem en iyi kanaatini kullanarak zamanları belirleyecektir.

6.11. Her
iki bayrak da düşmüşse ve hangisinin daha önce düştüğü tespit
edilemiyorsa, oyun devam eder.

6.12.a)
Oyuna müdahale etmesi gerektiğinde, hakem saatleri durduracaktır.

b) Hakem
çağıracağı zaman oyuncu saati durdurabilir.

c) Oyunun
tekrar başlayacağı ana hakem karar verir.

6.13. Kuraldışı
bir durum oluşmuş ve/veya taşlar daha önceki bir konuma döndürülecekse,
hakem zamanları ayarlamak için en iyi kanaatini kullanacaktır.

[size=9]6.14. Tahtadaki
konumu, numarasız veya numaralarıyla beraber hamleleri ve zamanları
gösteren ekran, monitör, veya gösterim panoları turnuva salonunda
kullanılabilir, ama oyuncular bunları temel alarak herhangi
bir iddiada bulunamaz.
Admin
Admin
Site Kurucu
Site Kurucu

Erkek Mesaj Sayısı : 1012
Yaş : 34
Rep Puanı : 2
Rep Gücü : 10023
Kayıt tarihi : 05/02/09

https://fifaturnuvalari.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Satranç (Kurallar) Empty Geri: Satranç (Kurallar)

Mesaj tarafından Admin Ptsi Şub. 23, 2009 8:57 pm

Devamı.....

Madde 7: Kuraldışı Durumlar [/size]
7.1. a)
Oyun esnasında başlangıç konumunun yanlış olarak oyuna başlandığı
fark edilirse oyun iptal olacak ve yenisi oynanacaktır.

b) Oyun esnasında
fark edilen yanlışlık sadece Madde 2.1.’in ihlali ise oyun devam
eder, fakat o andaki konum doğru yerleştirilmiş bir tahtaya
aktarılır.

7.2. Oyuncular
ters renklerde oyuna başlamışlarsa, hakemin aksi yönde bir kararı
olmazsa oyun devam eder.

7.3. Eğer
bir oyuncu bir, ya da birden fazla taşı devirir, yerlerini bozarsa
bunları kendi zamanı içinde doğru yerlerine koyacaktır. Rakip
oyuncunun, eğer gerekliyse bu oyuncunun taşları kendi zamanı
içinde düzeltmesi için hamle yapmadan saate basma hakkı vardır.

7.4. Eğer
oyun esnasında kuraldışı bir hamlenin yapılmış olduğu, ya da
taşların karelerinden kaydığı belirlenirse konum kuraldışı hamlenin
hemen öncesine getirilecektir. Kuraldışı durumun hemen öncesi
belirlenemiyorsa oyun bundan önceki belirlenebilen son konumdan
devam edecektir. Saatler Madde 6.13.’e göre ayarlanır ve kuraldışı
hamle durumunda Madde 4.3.’e göre kuraldışı hamle yerine başka
bir hamle yapılır. Oyun bundan sonra devam edecektir.

Madde 8 : Hamlelerin Kaydedilmesi

8.1. Oyun
boyunca her oyuncu kendi hamlelerini ve rakibinin hamlelerini,
cebirsel notasyonla (bkz. Ek E) hamle hamle ve mümkün olduğunca
açık ve okunaklı olarak yarışmaya ait notasyon kağıdına yazacaklardır.
Bir
oyuncu, eğer isterse rakibinin hamlesine, kaydetmeden önce cevap
verebilir.
Yenisini
yapmadan önce öncekini kaydetmek zorundadır. Beraberlik teklifi
her iki notasyon kağıdına da kaydedilmelidir. ( bkz. Ek E.12
) Fiziksel ya da dini nedenlerle bir oyuncu yazamıyorsa hakemin
oyunun başında karar vereceği bir miktar süre saatinden düşülecektir.

8.2. Notasyon
kağıdı istediği an hakeme açık olacaktır.

8.3. Notasyon
kağıdı turnuva organizasyonunun malıdır.

8.4. Oyuncunun
saatinde beş dakikadan az zaman kalmış ve de eklemeli saat her
hamle için 30 saniyeden az süre veriyorsa Madde 8.1.’de yer
alan şartları yerine getirmek zorunlu değildir. Bayraklardan
biri düşer düşmez oyuncu eksik hamlelerini notasyon kağıdına
yazarak tamamlamalıdır.

8.5. a)
Her iki oyuncu da Madde 8.4. çerçevesinde yazamıyorsa, hakem
veya başka bir yardımcı orada bulunup hamleleri kaydetmeye çalışmalıdır.
Bu durumda bayraklardan biri düşer düşmez hakem saatleri durduracaktır.
Bunun üzerine oyuncular hakemin, ya da rakibinin kağıdını kullanarak
hamlelerini yazacaklardır.
b)
Madde 8.4.’e göre yazamayan sadece bir tarafsa, bayrak düşer
düşmez eksik hamlelerini yazmalıdır. Sıra kendinde olmak şartıyla
rakibinin kağıdını kullanabilir. Eksik hamlelerini tamamlayıp
rakibinin kağıdını iade etmeden hamle yapamaz.
c)
Eksiksiz bir notasyon kağıdı mevcut değilse, ikinci bir tahta
üzerinde oyuncular hakem veya bir yardımcı nezaretinde bu eksiklikleri
bulmalıdırlar. Yardımcı konumunda olan kişi öncelikle mevcut
konumu kaydetmelidir.

8.6. Notasyon
kağıtları tamamlanamıyorsa ve bayrağı düşen oyuncunun zaman
kontrolünü geçemediği gösterilemiyorsa ve daha fazla hamle yapıldığı
açık olarak belli değilse, bir sonraki hamle bir sonraki zaman
kontrolünün ilk hamlesi sayılır.

Madde
9 : Berabere Biten Oyun

9.1. Bir
oyuncu tahta üzerinde bir hamleleri yaptıktan sonra berabere
önerebilir. Bu teklifi kendi saatini durdurmadan ( rakibinin
saatini çalıştırmadan ) önce yapmalıdır. Bunun haricinde yapılan
beraberlik önerileri de geçerlidir, fakat Madde 12.5 de göz
önüne alınmalıdır. Beraberlik teklifine ek olarak herhangi bir
şart öne sürülemez. Her iki durumda da beraberlik teklifi geri
çekilemez ve rakip yanıt verene kadar geçerlidir. Rakip oyuncu
bu teklifi kabul edebilir, sözlü olarak veya hamle yaparak reddedebilir,
ya da oyun başka bir yolla neticelendirilir.
Beraberlik
teklifi her iki oyuncu tarafından da notasyon kağıdına ( = )
işareti konarak not edilir.

9.2. Hamlede
olan oyuncunun talebi üzerine, eğer aynı konum tahta üzerinde
en az üç defa aşağıdaki şekillerde oluşmuşsa ( hamle tekrarı
ile oluşması gerekmez) oyun berabere olur.
a)
eğer oyuncu notasyon kağıdına önce hamlesini yazmış, hakeme
bu hamleyi yapacağını bildirmiş ve bu hamle ile aynı konum oluşacaksa,
ya da
b)
son yapılan hamle ile ortaya çıkan konum tekrarlanıyorsa.
(a)
ve (b)’deki konumlar, hepsinde de eğer aynı oyuncu hamledeyse,
aynı cins ve renkteki taşlar aynı karelerde duruyorsa ve her
iki oyuncunun da taşlarının mümkün olan tüm hamleleri aynen
varsa, aynı sayılır. Söz konusu konumlardan birinde geçerken
alma hakkı varsa veya rok atma hakkı kaybolmuşsa, aynı sayılmaz.

9.3. Hamlede
olan oyuncunun talebi üzerine, aşağıdaki durumlardan biri oluşmuşsa
oyun berabere biter.
a)
hamlesini kağıdına yazmış, hakeme bu hamleyi yapacağını bildirmiş
ve bu hamle ile her iki taraf da piyon sürmeden ve taş yemeden
son 50 hamleyi geçirmiş olacaksa, ya da
b)
son 50 hamle içinde her iki taraf da piyon sürmemiş ve taş yememiş
ise

9.4. Eğer
bir oyuncu Madde 9.2 ya da 9.3’e göre berabere iddia ederse,
derhal saatini durduracaktır. İddiasını geri alamaz.
a)
eğer iddia doğru ise oyun derhal berabere biter,
b)
eğer iddia doğru değilse, hakem iddia sahibinin zamanını yarıya
indirir, indirilen süre üç dakikadan çok olmayacaktır ve hakem
rakibin kalan süresine üç (3) dakika ekleyecektir. Oyun bundan
sonra devam edecek ve niyetlenen hamle oynanacaktır.

9.6. Herhangi
bir dizi hamle yaparak, hatta en kötü oyunla bile mat yapılması
mümkün olmayan bir konuma erişilmişse oyun berabere biter.

Madde 10: Hızlı Finiş (Giyotin)

10.1. Hızlı
Finiş (Giyotin) kalan tüm hamlelerin belirli bir zamanda tamamlanacağı,
oyunun son safhasıdır.

10.2. Eğer
oyuncunun iki dakikadan az zamanı kalmışsa bayrağı düşmeden
önce berabere iddia edebilir. Oyuncu saatleri durduracak ve
hakemi çağıracaktır.
a)
Eğer hakem rakibin oyunu normal yollarla kazanmak için çaba
göstermediğine veya oyunun normal yollarla kazanılamayacağına
kanaat getirirse beraberlik ilan eder. Yoksa kararını erteleyecektir.
b)
Eğer hakem kararını ertelemişse, rakibe iki (2) dakika zaman
ekleyebilir ve oyun hakem nezaretinde devam edecektir.
c)
Kararını ertelemiş durumdayken, hakem daha sonra bayraklardan
biri düştükten sonra dahi beraberlik ilan edebilir.

10.3. Kuraldışı
hamleler kaybetmez. Madde 7.4’ün gerekleri sağlandıktan sonra
ilk kuraldışı hamle için rakip oyuncuya iki (2) dakika süre
eklenir; ikincisinde rakibe iki dakika daha eklenir; üçüncüsünde
yine aynı oyuncu yapıyorsa hakem bu oyuncuyu yenik ilan eder.

10.4. Her
iki bayrak da düşmüşse ve önce hangisinin düştüğü tespit edilemiyorsa
oyun berabere biter.

Madde
11: Puanlama

11.1. Oyunu
kazanan oyuncu bir puan alır (1 puan), kaybeden oyuncu puan
alamaz (0 puan) ve berabere yapan oyuncu yarım puan alır (½
puan)
Admin
Admin
Site Kurucu
Site Kurucu

Erkek Mesaj Sayısı : 1012
Yaş : 34
Rep Puanı : 2
Rep Gücü : 10023
Kayıt tarihi : 05/02/09

https://fifaturnuvalari.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Satranç (Kurallar) Empty Geri: Satranç (Kurallar)

Mesaj tarafından Admin Ptsi Şub. 23, 2009 8:57 pm

Devamı....

Madde
12 : Oyuncuların İdaresi

12.1. Oyuncuların
iyi ahlaklı olmaları beklenir.

12.2. Oyun
süresince oyuncuların not tutmaları, bilgi veya tavsiye kaynaklarına
başvurmaları, ya da başka bir tahta üzerinde analiz yapmaları
yasaktır.
Notasyon
kağıdı sadece hamleler, saatlerdeki süreler, beraberlik teklifi
ve iddiayla ilgili başka şeyleri not etmek için kullanılacaktır.

12.3. Oyun
salonunda oyunlar devam ettiği sürece oyuncuların, ya da seyircilerin
analiz yapmaları yasaktır. Oyununu bitirmiş oyuncular seyirci
sayılırlar.

12.4. Oyuncuların
hakemden izin almadan ‘oyun sahasını’ terk etmeleri yasaktır.
Oyun
sahası, oyun salonu,tuvaletler, dinlenme odaları, oyuncuların
hava ve kirli hava almak için çıktıkları yerler ve hakemin belirlediği
diğer bölgeler olarak tanımlanır. Hamlede olan oyuncu hakemden
izin almadan oyun salonunu terk edemez.

12.5. Rakip
oyuncuyu herhangi bir şekilde rahatsız etmek veya dikkatini
dağıtmak yasaktır, sürekli olarak inatla berabere teklifi de
buna dahildir.

12.6. 12.2-12.5
maddelerinin herhangi bir kısmının ihlali Madde 13.4’e göre
cezalandırılacaktır.

12.7. Satranç
kurallarına uymayı inatla reddeden oyuncu oyunu kaybeder. Rakibin
puanı hakem tarafından belirlenir.

12.8. Her
iki oyuncu da Madde 12.7’ye göre suçlu bulunursa oyun her ikisi
için de kayıp ilan edilir.

Madde 13: Hakemin Rolü

13.1. Hakem,
satranç kurallarına sıkıca uyulduğunu görecektir.

13.2. Hakem
yarışmayla en iyi şekilde ilgilenecektir. İyi oyun ortamının
sağlandığından ve oyuncuların rahatsız edilmediğinden emin olmalıdır.
Yarışmanın gidişini idare edecektir.

13.3. Hakem
özellikle oyuncular zaman sıkışıklığı içindeyken oyunları gözleyecek,
verdiği kararları uygulayacak ve gerekli gördüğünde oyunculara
ceza verecektir.

13.4. Hakemin
verebileceği cezalar şunlardır:
a)
bir uyarı,
b)
rakibinin saatine süre eklemek,
c)
cezalandırılan oyuncunun süresini azaltmak,
d)
oyunu kayıp ilan etmek,
e)
yarışmadan atmak.

13.5. Dış
kaynaklı bir rahatsız edilme olduğunda, hakem her iki tarafa
da ek süre verebilir.

13.6. Hakem,
oyunculardan en az birinin tüm zamanını tüketmiş olduğu durum
olan madde 8.5 haricinde hamle sayısını bildirmek suretiyle
oyuna müdahale etmemelidir. Yine hakem, oyuncuya rakibinin hamle
yapmış olduğunu veya saate basmamış olduğunu bildirmekten kaçınmalıdır.

13.7. Diğer
oyuncular veya seyirciler oyun hakkında konuşmak veya oyuna
müdahale etmemek durumundadırlar. Eğer gerekliyse, hakem aykırı
davrananları oyun salonunun dışına çıkartabilir.
Admin
Admin
Site Kurucu
Site Kurucu

Erkek Mesaj Sayısı : 1012
Yaş : 34
Rep Puanı : 2
Rep Gücü : 10023
Kayıt tarihi : 05/02/09

https://fifaturnuvalari.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Satranç (Kurallar) Empty Geri: Satranç (Kurallar)

Mesaj tarafından furkanbal Çarş. Mart 25, 2009 4:22 pm

TEŞEKKÜRLER
furkanbal
furkanbal
Moderatör
Moderatör

Erkek Mesaj Sayısı : 400
Yaş : 30
Nerden : İzmir
Rep Puanı : 1
Rep Gücü : 959
Kayıt tarihi : 23/03/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz