Satranç'ta Taşlar ve Hareketleri
2 posters
1 sayfadaki 1 sayfası
Satranç'ta Taşlar ve Hareketleri
Taşlar ve Hareketleri
Satrançta taşların hareketleri birbirine benzemez her taşın kendine özgü bir hareketi vardır. Eğer bir taş hareket edebildiği bir istikamette karşı tarafın taşına rastlarsa o taşı alma hakkı vardır ( bu olaya taşı yemek denir). Eğer taşı almak oyuncunu işine gelmezse istediği başka bir taşı oynaya bilir. Her alınan taş oyundan çıkarılır ve o kareye taşı oyundan çıkartan oyuncunun taşı konur.
Kale: Kale yatay ve düşey ekseninde her haneye hareket ettirilebilir. Kalenin yolu üzerinde kendi taşlarından biri varsa o taş kalenin yolunu keser ve üzerinden atlayamaz, en fazla yolunu kesen taşın bir önündeki haneye kadar ilerletile bilir. Eğer yolu üzerinde karşı tarafın taşı varsa onu alabilir ve kale o taşın yerine konur.Yani iki durumda da kale yoluna devam edemez.
Değeri: Bir fil veya bir at ile iki piyona eşittir.
At: Satrançta ata sıçrama hareketi verilmiştir. Bu da şöyle olur. At civarındaki hanelerden hiç birine değmeden atlayarak kendi hanesi renginde olmayan hanelere sıçrar orada bulunan karışı tarafın taşlarını tehdit eder. Atın hareketi kolayca bir ve iki ileri veya iki yana bir ileri hareketi ile özetlene bilir, ileri yerine geri de olabilir. Bu harekete "L" hareketi denir.
Değeri: Fil ile aynı değerdedir, üç piyon değerine de eşittir, fakat oyunun şekline göre değeri değişebilir.
Fil: Fil yan çapraz bütün istikametlere gidebilir. Her takımın iki fili vardır. Bunlardan biri beyaz, diğeri kahverengi hanelerde hareket eder. Fil hareketi esnasında herhangi bir taşa rastlarsa durum kalede olduğu gibidir. Kendi taşından öteye geçemez, yanında kalır. Düşman taşını ise alıp yerine geçebilir ama daha öteye geçemez.
Değeri: At ile aynı değerdedir, üç piyon değerine de eşittir, fakat oyunun şekline göre değeri değişebilir.
Vezir: Fil ve kalenin oynadığı rolü vezir tek başına yapar. Kale gibi düz fil gibi çapraz gider. Yani çapraz ,yatay ve düşey eksenlerde hareket edebilir. Her hangi bir taşa rastlarsa durumu fil ve kare gibidir.
Değeri: Bir kale ile bir filin değerleri toplamından daha değerlidir. İki kalenin değerine eşittir.
Şah: Oyunun en önemli taşı şahtır. Oyunun amacı karşı tarafın şahını almak olduğu için en iyi korunması gereken taş şahtır. Şah çevresindeki tüm hanelere hareket edebilir. Fakat bir seferde en fazla bir hane hareket ettirile bilir. Çevresindeki hanelerde rakip taş varsa o taşı alır ve yerine geçer, kendi taşı varsa o haneye hareket edemez.
Değeri: Oyunun en önemli taşıdır bu taş yenildiği taktirde oyun biter.
Piyon: Piyonlar daima öne doğru ve sadece bir hane ilerleye bilirler, geri gidemezler. Eğer piyon dizilişte yerleştirildiği haneden ilk defa hareket ettiriliyorsa isteğe bağlı olarak iki hane de ilerletilebilir. Diziliş yerinden oynatılan bir piyon bir daha iki hane oynatılamaz. Bir piyon tam karşısında yer alan bir piyonu asla oyundan çıkartamaz. Fakat sağ veya sol ön çaprazında bir piyon varsa onu oyundan çıkarta bilir ve yerine geçer. Eğer bir piyon karşı tarafın ilk hanesine ulaşa bilirse piyonun rütbesi değişir. Oyuncu piyonu fil, at veya vezir ilan edebilir.
Değeri: Piyon oyundaki en değersiz taştır ve değeri bir piyona eşittir.
Satrançta taşların hareketleri birbirine benzemez her taşın kendine özgü bir hareketi vardır. Eğer bir taş hareket edebildiği bir istikamette karşı tarafın taşına rastlarsa o taşı alma hakkı vardır ( bu olaya taşı yemek denir). Eğer taşı almak oyuncunu işine gelmezse istediği başka bir taşı oynaya bilir. Her alınan taş oyundan çıkarılır ve o kareye taşı oyundan çıkartan oyuncunun taşı konur.
Kale: Kale yatay ve düşey ekseninde her haneye hareket ettirilebilir. Kalenin yolu üzerinde kendi taşlarından biri varsa o taş kalenin yolunu keser ve üzerinden atlayamaz, en fazla yolunu kesen taşın bir önündeki haneye kadar ilerletile bilir. Eğer yolu üzerinde karşı tarafın taşı varsa onu alabilir ve kale o taşın yerine konur.Yani iki durumda da kale yoluna devam edemez.
Değeri: Bir fil veya bir at ile iki piyona eşittir.
At: Satrançta ata sıçrama hareketi verilmiştir. Bu da şöyle olur. At civarındaki hanelerden hiç birine değmeden atlayarak kendi hanesi renginde olmayan hanelere sıçrar orada bulunan karışı tarafın taşlarını tehdit eder. Atın hareketi kolayca bir ve iki ileri veya iki yana bir ileri hareketi ile özetlene bilir, ileri yerine geri de olabilir. Bu harekete "L" hareketi denir.
Değeri: Fil ile aynı değerdedir, üç piyon değerine de eşittir, fakat oyunun şekline göre değeri değişebilir.
Fil: Fil yan çapraz bütün istikametlere gidebilir. Her takımın iki fili vardır. Bunlardan biri beyaz, diğeri kahverengi hanelerde hareket eder. Fil hareketi esnasında herhangi bir taşa rastlarsa durum kalede olduğu gibidir. Kendi taşından öteye geçemez, yanında kalır. Düşman taşını ise alıp yerine geçebilir ama daha öteye geçemez.
Değeri: At ile aynı değerdedir, üç piyon değerine de eşittir, fakat oyunun şekline göre değeri değişebilir.
Vezir: Fil ve kalenin oynadığı rolü vezir tek başına yapar. Kale gibi düz fil gibi çapraz gider. Yani çapraz ,yatay ve düşey eksenlerde hareket edebilir. Her hangi bir taşa rastlarsa durumu fil ve kare gibidir.
Değeri: Bir kale ile bir filin değerleri toplamından daha değerlidir. İki kalenin değerine eşittir.
Şah: Oyunun en önemli taşı şahtır. Oyunun amacı karşı tarafın şahını almak olduğu için en iyi korunması gereken taş şahtır. Şah çevresindeki tüm hanelere hareket edebilir. Fakat bir seferde en fazla bir hane hareket ettirile bilir. Çevresindeki hanelerde rakip taş varsa o taşı alır ve yerine geçer, kendi taşı varsa o haneye hareket edemez.
Değeri: Oyunun en önemli taşıdır bu taş yenildiği taktirde oyun biter.
Piyon: Piyonlar daima öne doğru ve sadece bir hane ilerleye bilirler, geri gidemezler. Eğer piyon dizilişte yerleştirildiği haneden ilk defa hareket ettiriliyorsa isteğe bağlı olarak iki hane de ilerletilebilir. Diziliş yerinden oynatılan bir piyon bir daha iki hane oynatılamaz. Bir piyon tam karşısında yer alan bir piyonu asla oyundan çıkartamaz. Fakat sağ veya sol ön çaprazında bir piyon varsa onu oyundan çıkarta bilir ve yerine geçer. Eğer bir piyon karşı tarafın ilk hanesine ulaşa bilirse piyonun rütbesi değişir. Oyuncu piyonu fil, at veya vezir ilan edebilir.
Değeri: Piyon oyundaki en değersiz taştır ve değeri bir piyona eşittir.
Geri: Satranç'ta Taşlar ve Hareketleri
TEŞEKKÜRLER
furkanbal- Moderatör
- Mesaj Sayısı : 400
Yaş : 30
Nerden : İzmir
Rep Puanı : 1
Rep Gücü : 959
Kayıt tarihi : 23/03/09
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz